KISS-KIDD SYNDROM

KISS-KIDD SYNDROM er en fælles betegnelse for en række symptomer som skyldes en fejlstilling i nakkens øverste led. Denne fejlstilling i barnets nakke kan forstyre/forsinke barnets normale motoriske og sansmæssige udvikling.

SYMPTOMER PÅ KISS SYNDROM som ses hos de 0-4 årige børn

• Asymetriske hovedfacon/kranie (fladt baghovede)
  • Sover dårligt
  • Skiger utrøsteligt ”kolik”
  • Amme problemer
  • Vil ej ligge på maven
  • Følsomme i nakke regionen (skriger når skal have tøj over hovedet)
  • Ligger skævt som en ”banan”
  • Skæv stilling af hovedet – vil kun kigge til den ene side
  • Forstoppelse
  • Savler og gylper meget

SYMPTOMER PÅ KIDD-SYNDROM ved børn over 5 år, som oftest er ubehandlede kiss børn

• Holdningsproblemer / skæv når de står eller sidder
  • Motoriske problemer
  • Dårlig balance – klodset
  • Forstyrelser i sanseevner
  • Svært ved at tegne/skrive pænt Se eksempel på udvikling ved behandling
  • Hovedpine
  • Indlæringsproblemer
  • Sprogvanskeligheder
  • Smerter i ben
  • Dårlig fordøjelse – forstoppelse
  • Ondt i ryggen

Det er vigtig at hjælpe disse børn ved at behandle deres nakke og ryg for at undgå rygproblemer senere hen i livet ud over selvfølgelig at afhjælpe de overnævnte problemer.

Det kan ofte være en hjælp at se på familiebilleder i fortoalbumet for at se om ens barn er skæv.

Årsag til KISS-KIDD

Jeg tror der kan være flere årsager til at kiss-kidd syndromet opstår. Det kan være barnets stilling i livmoderen under graviditetet, især den sidste del hvor der ikke er så meget plads,. Nogle børn sætter sig tidligt fast og står på hovedet og presser mod bækkenet måske i en hel måned før fødslen, hvilket vil øget presset på nakkens små led.

Det kan opstå under fødslen, hvor barnet ikke ligger optimalt eller er meget stort og derfor må trækkes ud evt. tages med en suge kop.

Endelig kan årsagen være en bivirkning ved sundhedsstyrrelsens anbefaling at lade barnet sove på ryggen. Derfor er det vigtigt at træne barnet flere gange dagligt i at ligge på maven, når det er under opsyn.

Behandlingen

Kan påbegyndes efter en grundig journal optagelse og undersøgelse. Behandlingen består at lette tryk som får nakkens og ryggens led til at bevæge sig normalt igen. Behandlingerne er som udgangspunkt smertefrie for barnet. Det er forskelligt fra barn til barn hvor mange behandlinger der skal til.

Især for KIDD børn men også KISS børn kan det være rigtig godt at følge den kiropraktiske behandling op med træning/øvelser tilrettelagt af en børnefysioterapeut. I denne forbindelse har jeg et godt samarbejde med fysioterapeut Karina Kingo, Tlf.: 62 22 83 43

Forebyg rygproblemer i voksenlivet

Den nyeste forskning tyder på at rygproblemer i barndommen er en kraftig indikator for rygproblemer i voksenlivet. Derfor er det vigtig at iagtage og lytte til børnene og sørge for, at de får den rette behandling.